Béres Sándor írása
***
Tud-e olyan esetről, amikor Franciaországban vagy Európában egy nagyobb lap szándékos hírhamisítással próbálta befolyásolni a kampányhajrában a választást?
Sajnos igen, több ilyen eset is volt. 1981-ben például Giscard d’Estainget egy újság által kitalált botránnyal tudta legyőzni Mitterrand. Kevesen múlott Mitterrand győzelme, 51/49 arányban nyert. A botrány Giscard kampányát teljes mértékben leamortizálta és ez elegendő volt ahhoz, hogy elveszítse a választást. Az ügy persze hamar feledésbe merült, viszont Mitterrand később 14 évig hatalmon maradt.
De hogy egy frissebb példával is szolgáljak: 2017-ben François Fillon például azért sem tudott bejutni a francia választás második fordulójába, mert elindult egy kampány ellene, miszerint feleségét állami támogatásokon keresztül fizette ki.
Mit gondol, a választópolgárok hogyan védekezhetnek hatékonyan a média politikai manipulációival szemben? Mit tanácsol a magyar olvasóknak?
Tanácsaim nem kifejezetten a magyar választóknak fog szólni, hanem minden európai embernek. Alapvetően négy fontos dologra kell figyelni.
Először is nem szabad a „last minute” híreknek hinni. Ezek gyakran túlzóak, vagy akár hamisak. Igazságtartamukat pedig már nem lehet megvizsgálni a választásig.
Másodszor, a közösségi médián terjengő üzeneteket, állításokat senki sem szabad készpénznek vegye. Ezek gyakran torzítottak. A Facebooknak, Twitternek, TikToknak van egy cenzúrázási gyakorlata. Előfordulhat, hogy olyan hírek, melyek pontosak, bizonyítottak, és kellően alátámasztottak, nem jutnak el az olvasókhoz.
Figyelembe kell venni azt is, hogy a közösségi média határai nem állnak meg az országhatároknál.
Harmadik fontos elv: ne nagyon higgyünk az adatújságírásban. Résen kell lenni, nem mindig egyszerű kiszűrni a tényeket és a véleményeket. Ebben segíthetnek az adatok, azonban mindig fontos utánanézni az adatok forrásának. Hiszen ezeket az adatokat is könnyen lehet manipulálni politikai érdekek mentén. Negyedik pont pedig az, hogy próbáljunk meg figyelni a különböző álláspontokra. A valóság nem mindig fekete vagy fehér, lehet világosszürke és sötétszürke is.
A választási kampányban elkövetett hírhamisítások milyen hatással lehetnek hosszú távon a média egészére?
A helyzet az, hogy az álhíreket sokszor szakemberek gyártják a választás tudatos befolyásolásának céljából. Egyik fő eszközük, hogy nem égbekiáltó badarságokat kezdenek el terjeszteni, hanem féligazságokat, részleges álhíreket. Ezek sokszor igaz állításoknak tűnek és egy-egy politikai narratívát képesek megerősíteni. Sok esetben ilyenek a túlzó állítások. Illetve van még egy veszélyesebb fajtája az álhíreknek: a hírek eltitkolása.